Posiadasz zdjęcia z Dąbrowy Górniczej?


Zapraszam do kontaktu wszystkie osoby, które mają jakiekolwiek dąbrowskie archiwalia. Zachęcam również do kontaktu tych z Państwa, którzy mają wiedzę o firmach, osobach, stowarzyszeniach etc. z naszego miasta. Mechanizm strony umożliwia samodzielne dodawanie informacji. Każdy może zostać Redaktorem Dawnej Dąbrowy !




Więcej

Ostatnio dodane

  • Czyn społeczny w parku Hallera

    Fotografia przedstawiająca czyn społeczny na rzecz budowy parku Hallera. Na drugi planie budynki przy ulicy Królowej Jadwigi z kościołem N.M.P. Anielskiej w tle. Może kiedyś uda się dotrzeć do większej ilości fotografii z budowy parku Hallera, w którą było zaangażowanych wielu mieszkańców miasta.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

     

    Więcej
  • Okrąglak w parku Zielona

    Tak kilkadziesiąt lat temu odpoczywali mieszkańcy miasta. Wszędzie mnóstwo ławek, dużo spacerowiczów. Wśród nich można zauważyć małe dzieci. Jeden z charakterystycznych punków parku Zielona.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • Widok na osiedle Sikorskiego

    Zdjęcie z budynkami przy ulicy Piłsudskiego z numerami: 16, 18, 20, 22, 30 i fragment bloku nr 36. Torowiska były wtedy jeszcze odgrodzone siatką. Ta część miasta to osiedle Sikorskiego, o czym dowiedziałem się dopiero kilka lat temu. Poprzednia obiegowa nazwa to 'żółtki’ (elewacja bloków była żółtawego koloru). Najczęściej można spotkać się z nazwą Manhattan.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • Lokomotywa z wagonami w centrum Dąbrowy Górniczej

    Jedno z najbardziej wyjątkowych zdjęć z Dąbrowy Górniczej, które poznałem do tej pory. Nie pamiętam już czasów, w których przez środek miasta (z Huty Bankowej na teren obecnego parku Hallera) przejeżdżał taki skład. To jedna z dwóch aktualnie znanych fotografii z lokomotywą w centrum miasta.

    Rejestracja czekającego na przejazd samochodu ciężarowego to SH-8212.

    Znad wagoników można dostrzec fragment jednej z kamienic Huty Bankowej, które stały przy ulicy Kościuszki. Ulica Królowej Jadwigi i Kościuszki miały wówczas jeszcze nawierzchnię ułożoną z cegły.

    Na odwrocie informacja: z cyklu „Śląsk”.

    GŁOS PRACY
    BIBL-ARCHIWUM

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

     

    Więcej
  • Na schodach kościoła pw. św. Antoniego

    Fotografia grupki dzieci i dorosłych na schodach prowadzących do kościoła św. Antoniego na Górce Gołonoskiej.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • Dzień Górnika

    Fotografia z Dnia Górnika: PKZ został przystrojony flagami, symbolami górniczymi. Nad wejściem napis:

    WITAMY JUBILATÓW I ZAPROSZONYCH GOŚCI.

    Warto zwrócić uwagę, że dwa wieżowce przy ulicy Kościuszki są jeszcze w budowie. Można dostrzec żurawie budowlane a okna są wstawione tylko na niskich kondygnacjach.

    Nad głowami uczestników pochodu, po lewej stronie, można zauważyć znak ostrzegający przed przejazdem kolejowym niewyposażonym w zapory lub półzapory. Ulica Królowej Jadwigi była wtedy jeszcze wybrukowana.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

    Więcej
  • Bloki przy ulicy Adamieckiego

    Panorama z bokami przy ulicy Adamieckiego w tle. Na zdjęciu nie ma najmniejszego nawet drzewa… Po lewej stronie zbocze, przy którym obecnie funkcjonuje NEMO. Po lewej stronie fotografii, za samochodem ciężarowym, można zauważyć starą, ceglaną kamienicę tuż obok bloku Adamieckiego 1.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

    Więcej
  • Przystanek PKS w centrum

    Zdjęcie wykonane na przystanku autobusowym, w centrum Dąbrowy Górniczej, po stronie DH Centrum. Przy lewej krawędzi fotografii widać betonowy słup ze znakiem PKS. Na tabliczce z rozkładem jazdy można odczytać: DĄBROWA G.  P O C Z T A. W tle fragmenty dwóch wieżowców przy ulicy Kościuszki (na jednym z nich napis KORZYSTAJ Z USŁUG PKO).

    Na boku autobusu:
    WPK
    KATOWICE
    ODDZIAŁ
    OLKUSZ

    Informacja przysłana przez Wojciecha Bańskiego: „Na zdjęciu widoczny jest model Ikarusa 260.04, prawdopodobnie z pierwszej dostawy do Zakładu Komunikacyjnego w Olkuszu. Wówczas ZK w Olkuszu należał do WPK Katowice podobnie jak zajezdnie w Gołonogu, Zagórzu, Będzinie, Zawierciu itd. Na 99% numer linii w/w pojazdu to 33. Z Dąbrowy do Olkusza krótkimi Ikarusami 260 obsługiwana była jeszcze ekspresowa linia O. Jednak raczej nie było takiego obłożenia pasażerami jak na zdjęciu… Linia 33 zawsze była obsługiwana przez pojazdy zajezdni w Olkuszu.
    Ikarus 260, to jedenastometrowy węgierski autobus z fabryki Ikarusa produkowany w latach 1971 – 2002. W 1974 roku do Polski sprowadzona została niewielka partia modelu 260.00. Autobusy te eksploatowane były w Bielsku – Białej, Częstochowie oraz Katowicach. W roku 1981 ze względu na trudności w eksploatacji autobusów Jelcz PR110U rozpoczęto import modelu Ikarus 260.04. Podtyp .04 stanowił wersję przeznaczoną na rynek polski, dostosowaną przez producenta do potrzeb polskich przewoźników. Do napędu tej wersji zastosowano 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Raba-MAN D2156HM6U o mocy maksymalnej 142 kW (193 KM). W tym samym roku import modelu 260.04 został wstrzymany z powodu rozpoczęcia produkcji autobusu Jelcz M11 opartego na tym samym, co Ikarus 260 podwoziu. Ponowny import tej wersji miał miejsce w latach 1991-1992. „

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

    Więcej
  • Defilada z Hermaszewskim

    Fotografia z wizyty Mirosława Hermaszewskiego (pierwszego Polaka w kosmosie) w Dąbrowie Górniczej. Po obydwu stronach ulicy tłumy mieszkańców (wśród nich sporo harcerzy) z flagami, kwiatami, balonami, proporczykami, transparentami (niestety nieczytelnymi). Środkiem ulicy przejeżdża kawalkada samochodów. W pierwszym kabriolecie obok Hermaszewskiego stoi jeszcze trzech wojskowych.

    W samochodzie obok Hermaszewskiego był m.in. rosyjski kosmonauta – Piotr Klimuk. Auto skręciło potem w ulicę Kościuszki (następnie na Zagórze).

    Dzięki informacjom z facebook’a udało się ustalić, że auto, którym poruszali się kosmonauci to ZIL 111. Jakby tego było mało, to okazało się, że ten konkretny egzemplarz istnieje i jest w OLD TIMERS w Katowicach.

    Z informacji na ich stronie:
    „Największym skarbem jest samochód ZIL 111 z 1965 roku. Ten dar Związku Radzieckiego dla Rządu Polskiego przeszedł gruntowną odbudowę. Samochodów takich wyprodukowano 11 sztuk, dlatego nie można się spodziewać, że jakąkolwiek część do niego można kupić. Praca była gigantyczna, ale efekt jest piorunujący. Tego się nie da opisać, to trzeba zobaczyć. Restauracja ZIL-a była niezwykle kosztowna. Same prace tapicerskie pochłonęły wiele godzin pracy najlepszego tapicera. Ale udało się zachować oryginalne elementy uzupełnione drobiazgowo dobranymi materiałami. Zależało mi właśnie na maksymalnym zachowaniu tego, co dało się ocalić. Samochodem tym podróżowali niezwykle ciekawi ludzie. Rzecz jasna, ten najbardziej reprezentacyjny samochód służył od 1965 wszelkim celom rządowym. Obsługiwał wszystkie ważne wizyty . Poruszał się nim Todor Żiwkow wizytując Nową Hutę. Z tego ZIL-a pozdrawiał Polaków przebywajacy na Śląsku Gen. De Gaulle. Wiele  historyjek wiąże ten samochód  z  wizytą Fidela Castro. Był  on niemym świadkiem nadawania tytułu honorowego górnika tow. Breżniewowi. Wciąż szukamy śladów historii tego samochodu. Ostatnio  okazało się też,   że przy pierwszej wizycie jechał  nim  także Jan Paweł II !!!!!!!! Niestety nie udało się znaleźć innych właścicieli tej marki i typu. Jedyny ślad prowadzi na Kubę, gdzie prawdopodobnie w garażach  wspomnianego Fidela Castro stoi jeszcze jeden ZIL 111 w Wersji D.  Specjalnie  żeby  go zobaczyć   pojechałem na Kubę,  a tam – wiadomo,   raj dla miłośników   zabytkowej  motoryzacji… ”

    W tle budynki przy Placu Wolności z napisami: STYLOWA i TOTALIZATOR SPORTOWY.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

    Więcej
  • Hermaszewski w Dąbrowie Górniczej

    Fotografia z wizyty Mirosława Hermaszewskiego (pierwszego Polaka w kosmosie) w Dąbrowie Górniczej. W tle fragmenty jednego z wieżowców przy ul. Kościuszki (z napisem KORZYSTAJ Z USŁUG PKO) oraz PKZ. Hermaszewski stoi prawdopodobnie w defiladowym kabriolecie. Obok tłumy mieszkańców Dąbrowy z kwiatami, proporczykami, z notesami czekającymi na autograf Hermaszewskiego. Ciekawe czy zachowało się gdzieś nagranie tej uroczystości (mikrofon z wysięgnikiemi)?

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

    Więcej
  • Bez jutra - po katastrofie w kop. Jan

    Fotografia z 1909 roku z czasopisma „Świat” (Rok IV No 36 z dnia 4 września 1909). Strona została zatytułowana jako:

    Katastrofa w kopalni „Jan” w Dąbrowie Górniczej.
    Fotografie specyalnego naszego wysłańca na wieść o katastrofie w kopalni „Jan”.

    Zdjęcie opisane jako:
    Bez jutra.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

    Więcej
  • Żołnierze przy pomniku Zawadzkiego

    Fotografia wykonana w parku Hallera, gdzie do 1990 roku stał na cokole pomnik Aleksandra Zawadzkiego. Przy samym pomniku można zauważyć kilku górników w galowych mundurach.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

    Więcej
  • Żony górników po wypadku w kopalni Jan

    Fotografia z 1909 roku z czasopisma „Świat” (Rok IV No 36 z dnia 4 września 1909). Strona została zatytułowana jako:

    Katastrofa w kopalni „Jan” w Dąbrowie Górniczej.
    Fotografie specyalnego naszego wysłańca na wieść o katastrofie w kopalni „Jan”.

    Zdjęcie opisane jako:
    Żony górników opowiadają o wypadku.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

    Więcej
  • Szyb Franek - miejsce katastrofy w kop. Jan

    Fotografia z 1909 roku z czasopisma „Świat” (Rok IV No 36 z dnia 4 września 1909). Strona została zatytułowana jako:

    Katastrofa w kopalni „Jan” w Dąbrowie Górniczej.
    Fotografie specyalnego naszego wysłańca na wieść o katastrofie w kopalni „Jan”.

    Zdjęcie opisane jako:
    Widok na szyb (nowy) główny, zwany „Franek”, miejsce katastrofy.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

    Więcej
  • Akcya ratunkowa w kopalni Jan

    Fotografia z 1909 roku z czasopisma „Świat” (Rok IV No 36 z dnia 4 września 1909). Strona została zatytułowana jako:

    Katastrofa w kopalni „Jan” w Dąbrowie Górniczej.
    Fotografie specyalnego naszego wysłańca na wieść o katastrofie w kopalni „Jan”.

    Zdjęcie opisane jako:
    Akcya ratunkowa. Wyprawa do szybu po dwóch pozostałych.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

    Więcej
  • Górnik z Dąbrowy Górniczej z XIX wieku

    Zdjęcie z magazynu historycznego „Mówią wieki” (z XII 1967 r.) opisane jako: Górnik z Dąbrowy Górniczej w mundurze galowym z II-giej połowy XIX w. Rys. H. Piaskowski

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

    Więcej
  • Oberża górnicza w Dąbrowie Górniczej

    Zdjęcie z magazynu historycznego „Mówią wieki” (z XII 1967 r.) opisane jako:

    Oberża w Dąbrowie Górniczej (stan obecny). Budynek ten wzniesiony w I-szej połowie XIX w. wyglądał pierwotnie inaczej. Na jego dachu znajdowała się drewniana wieżyczka z dzwonem, który oznajmiał górnikom porę rozpoczęcia pracy w pobliskiej kopalni „Reden”. Wewnątrz oberży znajdowały się pokoje gościnne i gospoda. Tu koncentrowało się życie towarzyskie górników z Dąbrowy i okolicznych osad górniczych.

    Adres dawnej oberży w 1967 to ul. Królowej Jadwigi 23.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

    Więcej
  • Budowa osiedla Gołonóg

    Fotografia z czasopisma „Panorama” (nr 17, Rok IV, 28.04.1957), z artykułu „Znasz-li to miasto Gołonóg?” opisana:

    Z mgły porannej wynurza się nowe Osiedle.

    Przepiękna panorama Gołonoga – jedno z nielicznych zdjęć, na którym utrwalono budowę osiedla. Widać jeszcze stare domy wzdłuż dzisiejszej ulicy Piłsudskiego. Po prawej stronie można wyróżnić zabudowania osiedla Zając. Na miejscu dzisiejszego Manhattanu widać pola oraz skupiska domów.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • Osiedlowa Rada Narodowa - Gołonóg

    Fotografia z czasopisma „Panorama” (nr 17, Rok IV, 28.04.1957), z artykułu „Znasz-li to miasto Gołonóg?” opisana:

    Przewodniczący ORN Gołonóg, Tomaszewski, sekretarz Helena Torbus debatują nad rozwiązaniem jeszcze jednej ważnej sprawy – zaopatrzenia. Dotąd na Osiedlu istnieją tylko 2 sklepy – na gwałt trzeba uruchomić ich kilkanaście. Brak szkoły, kina, kawiarni, apteki – miasto dopiero się rodzi.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • Budowa osiedla Gołonóg

    Fotografia z czasopisma „Panorama” (nr 17, Rok IV, 28.04.1957), z artykułu „Znasz-li to miasto Gołonóg?” opisana:

    14 wielkich bloków i 14 tysięcy zmartwień. Budowę Osiedla rozpoczęło Częstochowskiem ZBM, knocąc co się dało: drzwi, okna, podłogi, piece, sufity itd.

    Na zdjęciu uwieczniono budowę bloków przy ulicy Piłsudskiego. Na pierwszym planie stos cegieł tzw. dziurawek. Za nim nie otynkowane budynki. Przy jednym z nich można zauważyć rusztowania. W tle klasztor franciszkanów na Górce Gołonoskiej.

    Warto zwrócić uwagę na odległość między blokami a jezdnią. W chwili obecnej mieści się tam tylko chodnik. Ponad 50 lat temu ta przestrzeń była wielokrotnie większa.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • Problem nr 1 - komunikacja

    Fotografia z czasopisma „Panorama” (nr 17, Rok IV, 28.04.1957), z artykułu „Znasz-li to miasto Gołonóg?” opisana:

    Problem nr. 1komunikacja. Robotnicy z pobliskich hut i kopalń, mieszkający na Osiedlu, tracą na dojście do domu ok. 3/4 godziny. Linia tramwajowa z Dąbrowy biegnie do granic miasta, a jej przeciągnięcie wymagałoby burzenia domów.

    Samochód po lewej stronie wyjeżdża z ulicy Wojska Polskiego. Kilkadziesiąt metrów dalej w kierunku Gołonoga była pętla tramwajowa. Zdjęcie wykonano w kierunku centrum – po prawej stronie można dostrzec zarys wieży kościoła NMP Anielskiej. Niski budynek po prawej stronie to dawne stajnie konne (prawdopodobnie jeszcze po kozackie). Budynek został wyburzony, jak większość przy tej ulicy, około roku 1970.

    Do 1976 roku tramwaj dojeżdżał do Redenu, był tylko 1 tor z mijankami. W latach 1976-77 wybudowano dwutorową linię od Redenu do HK, rok wcześniej (75-76) dobudowano drugi tor od Huty Bankowej lub Centrum do Redenu. Ostatnią fazą przebudowy było zbudowanie dwutorowego odcinka HB – Koszelew (lata 1977-78) i likwidacja torów biegnących ulicą Perla (1978).

    Niedaleko za plecami fotografa był przejazd kolejowy bocznicy wiodącej do DZN-u (tor wiódł od przejazdu kolejowego na Konopnickiej pomiędzy ulicami Poniatowskiego a Kopernika i dalej, wzdłuż ulicy Przemysłowej do bramy zakładu. Po prawej stronie, za jego plecami były tzw. Koszary.

    Mijanka tramwajów była bardzo ciekawa – tramwaj przyjeżdżał od strony centrum, pasażerowie wysiadali. Motorniczy zabierał korbę, za pomocą której „kierował” wozem i przechodził na drugi jego koniec. Miał przerwę aż do przyjazdu kolejnego tramwaju. W tym czasie ludzie się gromadzili, zajmowali miejsca i cierpliwie czekali, aż tramwaj pojedzie. Kiedy drugi tramwaj przyjeżdżał, ten pierwszy ruszał, omijał go sąsiednim torem i jechał do następnej mijanki, która była na Sobieskiego (kolejna była na Perla a następna na Koszelewie lub w Będzinie). I tak to funkcjonowało od przedwojny do początku lat 70.

    Na pierwszym planie idą uczniowie z charakterystycznymi czapkami, które noszono w tamtym okresie. W pierwszych oknach domu od Reymonta mieszkała redenowska akuszerka.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji oraz dla użytkowników forum dabrowa-gornicza.org za szczegółowy opis.

     

    Więcej
  • Hutnicy od Dzierżyńskiego

    Fotografia z czasopisma „Panorama” (NR 18-886) z 2 maja 1971 roku w artykule „Ludzie z Dzierżyńskiego”, z opisem:

    Co trzecia rodzina w Dąbrowie Górniczej ma w swoim gronie hutnika „od Dzierżyńskiego”. W brygadzie Jana Kubatego niektórzy walcownicy związani są z hutą już od czterech pokoleń.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • Ludzie najwyższych temperatur

    Fotografia z czasopisma „Panorama” (NR 18-886) z 2 maja 1971 roku w artykule „Ludzie z Dzierżyńskiego”, z opisem:

    Także „ludzie najwyższych temperatur” ze stalowni, martenów i oddziału wielkich pieców czują się złączeni z hutą na dobre i na złe.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • Garowy Józef Nowak

    Fotografia z czasopisma „Panorama” (NR 18-886) z 2 maja 1971 roku w artykule „Ludzie z Dzierżyńskiego”, z opisem:

    Józef Nowak jest pierwszym garowym w Oddziale Wielkich Pieców. Całe niemal życie spędził w tropikalnym upale, w purpurowym sąsiedztwie rozżarzonej płynnej stali…

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • Pierwszy garowy - Bolesław Korczak

    Fotografia z czasopisma „Panorama” (NR 18-886) z 2 maja 1971 roku w artykule „Ludzie z Dzierżyńskiego”, z opisem:

    Bolesław Korczak – długoletni pierwszy garowy…

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • Grabowski i Olender z Huty Dzierżyńskiego

    Fotografia z czasopisma „Panorama” (NR 18-886) z 2 maja 1971 roku w artykule „Ludzie z Dzierżyńskiego”, z opisem:

    Wytapiacze Wiesław Grabowski i Andrzej Olender, podobnie jak ich koledzy z innych hut, uważają się – w zgodzie z wieloletnią tradycją – za przedstawicieli „kuźniczej awangardy”…

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • Jan Łyko z Huty Dzierżyńskiego

    Fotografia z czasopisma „Panorama” (NR 18-886) z 2 maja 1971 roku w artykule „Ludzie z Dzierżyńskiego”, z opisem:

    Jan Łyko… W jego osobie połączyły się rewolucyjne tradycje dawnej Huty Bankowej z romantyzmem pierwszych lat powojennej odbudowy. Mistrz Łyko był wraz z Pstrowskim jednym z inicjatorów ruchu współzawodnictwa pracy w Polsce Ludowej.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • Panorama Huty Bankowej z lotu ptaka

    Fotografia z czasopisma „Panorama” (NR 18-886) z 2 maja 1971 roku z opisem: Huta Bankowa na zdjęciu z 1989 roku. Szkoda, że rozdzielczość zdjęcia ogranicza możliwość dokładniejszego rozpoznania poszczególnych budynków. Na pewno można wyróżnić w prawej części wielkie piece.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • Ogródki działkowe z Hutą Bankową w tle

    Fotografia z czasopisma „Panorama” (NR 18-886) z 2 maja 1971 roku z opisem:

    Huta, która w pierwszej połowie minionego stulecia była „ostatnim krzykiem” przemysłowej mody w Królestwie Polskim, po dziś dzień utrzymuje się w czołówce krajowych zakładów hutniczych. Wacław Śliwa (w swoim ogródku działkowym) pracuje w Dziale Akcesoriów Kolejowych, którego produkcja wędruje do 15 krajów na trzech kontynentach.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej
  • W parku z flagami - 1 Maja

    Okładka czasopisma „Panorama” (NR 18-886) z 2 maja 1971 roku.  W pierwszym planie trzy kobiety z obowiązkowymi czerwonymi krawatami, kwiatami i flagami. W tle można dostrzec fragment DH Centrum oraz wieżowce przy ulicy Kościuszki. Fotografia została wykonana w parku Hallera.

    Podziękowania dla Rafała Piętki za udostępnienie swojej kolekcji.

     

    Więcej

Wyszukiwaniew naszej bazie

Nawiguj klikając na trójkąty poniżej

♦ - wpis encyklopedyczny

Losowy memoriał

Więcej

Nasza baza 

7564 - skany

174 - wpisy encyklopedyczne

398 - dawne artykuły prasowe

Współpraca

Muzeum

Forum

Dawna Dąbrowa

menu
zamknij