Posiadasz zdjęcia z Dąbrowy Górniczej?


Zapraszam do kontaktu wszystkie osoby, które mają jakiekolwiek dąbrowskie archiwalia. Zachęcam również do kontaktu tych z Państwa, którzy mają wiedzę o firmach, osobach, stowarzyszeniach etc. z naszego miasta. Mechanizm strony umożliwia samodzielne dodawanie informacji. Każdy może zostać Redaktorem Dawnej Dąbrowy !




Więcej

Ostatnio dodane

  • Huta Katowice - COLES

    Huta Katowice w trakcie budowy – proszę o kontakt osoby, które mogą pomóc opisać tą fotografię. Na kabinie dźwigu napis – COLES.

    Informacja przesłana przez Aleksandra Wolskiego: „Zdjęcie przedstawia budowę wielkiego pieca. Jest to jego część zasadnicza, której poszczególne części nazywają się: gardziel, szyb, przestron, spadki i gar.”

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Huta Katowice - wnętrze hali

    Huta Katowice w trakcie budowy – proszę o kontakt osoby, które mogą pomóc opisać tą fotografię.

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Huta Katowice - montaż urządzeń

    Huta Katowice w trakcie budowy – proszę o kontakt osoby, które mogą pomóc opisać tą fotografię.

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Huta Katowice

    Huta Katowice w trakcie budowy. Pancerz Wielkiego Pieca nr 1 na ukończeniu wraz z początkiem konstrukcji wsporczej hali lejniczej (wysokość po jej ukończeniu to  44 m) i w tle prawdopodobnie konstrukcja Namiarowni Wielkiego Pieca nr 2 widoczne już są zespoły namiarujące spiek i koks oraz dodatki (w kształcie lejów).

    Podziękowania dla p. Marka Sikory za opis oraz dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Huta Katowice - Mostostal Kraków

    Huta Katowice w trakcie budowy. Konstrukcja wsporcza Wielkiego Pieca i Hali Lejniczej, na ukończeniu widoczne otwory na zestawy dyszowe (32 na obwodzie), powyżej konstrukcja wsporcza pod wewnętrzną bieżnię dwóch suwnic okrężnych (hala lejnicza jest okrągła).

    Podziękowania dla p. Marka Sikory za opis oraz dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Huta Katowice - industrialnie

    Huta Katowice w trakcie budowy – proszę o kontakt osoby, które mogą pomóc opisać tą fotografię.

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Huta Katowice - nagrzewnice

    Huta Katowice w trakcie budowy – proszę o kontakt osoby, które mogą pomóc opisać tą fotografię.

    Informacja przesłana przez Aleksandra Wolskiego: „To nagrzewnice, czyli instalacje podgrzewające powietrze niezbędne do podtrzymania spalania w wielkim piecu”.

    Informacja przesłana przez p. Marka Sikorę w lutym 2014 roku: Do podtrzymywania płomienia wystarczy sam dmuch (jak w palenisku kowala), nagrzewnice służą do jego podgrzania i w dużej mierze do oszczędności zużycia koksu. Dlaczego są cztery nagrzewnice (wys. 52m): Jedna jest w fazie zdmuchiwania (przedmuchuje się zimne powietrze przez wygrzaną ceramiczną kratownicę, które się nagrzewa do 1400 st. C) a następnie trafia do rurociągu gorącego dmuchu, okrężnicy i przez zestawy dyszowe do Wielkiego Pieca, jedna jest odstawiona a dwie są w fazie opalania (wygrzewania gazem wielkopiecowym czasem z dodatkiem koksowniczego).

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Huta Katowice - prace montażowe

    Huta Katowice w trakcie budowy – proszę o kontakt osoby, które mogą pomóc opisać tą fotografię.

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Huta Katowice w trakcie budowy

    Huta Katowice w trakcie budowy. Prawdopodobnie jest to postument pod podporę przenośnika głównego, widoczny wielki piec (prawdopodobnie nr 2), po prawej odpylnik statyczny w budowie oraz na dalszym planie wieża ciśnień do pompowni wody zasilającej układy chłodzenia Wielkiego Pieca.

    Podziękowania dla p. Marka Sikory za opis oraz dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Budowa kombinatu

    Huta Katowice w trakcie budowy – proszę o kontakt osoby, które mogą pomóc opisać tą fotografię.

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Fundamenty

    Huta Katowice w trakcie budowy – proszę o kontakt osoby, które mogą pomóc opisać tą fotografię.

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Hale Huty Katowice

    Huta Katowice w trakcie budowy – proszę o kontakt osoby, które mogą pomóc opisać tą fotografię.

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Kafar

    Huta Katowice w trakcie budowy – proszę o kontakt osoby, które mogą pomóc opisać tą fotografię.

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Hale Huty Katowice

    Huta Katowice w trakcie budowy – proszę o kontakt osoby, które mogą pomóc opisać tą fotografię.

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Budowa Huty Katowice

    Huta Katowice w trakcie budowy. Zdjęcie wykonane z Budynku Lipsk B (obecnie wyburzone budynki Lipsk A i B a w ich miejsce powstały parkingi) widoczna chłodnia kominowa (ten szeroki komin), w tle widać Wielkie Piece nr 1 i 2 w budowie, po prawej powstają hale remontów mechanicznych, po lewej smukły komin (tzw. koniczynka) jeden z dwóch należące do elektrociepłowni (jest bardziej z lewej niewidoczna), gdzie wytwarza się ciepło, parę, dmuch do wielkiego pieca oraz prąd i tlen.

    Podziękowania dla p. Marka Sikory za opis oraz dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Huta Katowice

    Informacja przesłana przez Wojciecha Bańskiego: „Na zdjęciu widoczny  Osinobus – polski samochód do przewozu większej liczby osób na nieduże odległości, produkowany przez PPHU Osiny na bazie kolejnych modeli samochodu ciężarowego Star 28/29, z zabudowaną kabiną pasażerską w miejsce skrzyni ładunkowej.Pierwszy autobus został zmontowany w Osinach (kopalnia rudy żelaza w Osinach) na własne potrzeby – transportu. Ponieważ na rynku brakowało podobnych pojazdów, konstrukcja spotkała się z dużym zainteresowaniem i jej produkcja szybko stała się dominująca w przedsiębiorstwie przekształconym w PPHU. „Osinobus” nie był pierwszą tego typu konstrukcją w Polsce; od 1954 na bazie Stara 20 w Jelczu produkowano tzw. autobus zastępczy, popularnie nazywany „stonką”. Pojazdy te masowo dowoziły budowniczych a potem pracowników Huty Katowice. Oprócz przewozów pracowniczych podróżowali nimi także obywatele zagłębiowskich i śląskich miast. Zdjęcie wykonane na głównej drodze wewnątrz zakładu wiodącej od bramy głównej do widocznego w tle wielkiego pieca.”

    Informacja przesłana przez p. Marka Sikorę: „Osinobus to tylko tło dla Wielkiego Pieca, którego budowa jest na ukończeniu. Widoczne są 4 nagrzewnice wraz z kominem, kominy (te najwyższe 99m), należą do Granulacji Żużla (2 układy: po prawej nr 1 a po lewej nr 2), widoczny jest także ukośny przenośnik główny zasilający Wielki Piec w tworzywa (spiek, koks i dodatki) oraz podpory podpierające, po lewej widoczna jest podpora pod belkę remontową (gdzie znajduje się suwnica do transportu materiałów na gardziel Wielkiego Pieca). Konstrukcja Pieca jest już wyposażona w rurociągi nadgardzielowe (czyli tzw. portki). W tle jest świeczka do spalania nadmiaru gazu wielkopiecowego (pomiędzy belką remontową a żurawiem). Po prawej magistrale z rurociągami gazu, pary, wody i innych mediów.”

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Huta Katowice w Dąbrowie Górniczej

    Główna brama – nad wejściem napis:

    HUTA KATOWICE
    KOMBINAT METALURGICZNY

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

     

    Więcej
  • Cocktail bar w TIP-TOP

    Zdjęcie tłumaczy skąd na zewnętrznej elewacji napis: COCKTAIL BAR.
    Czyżby na dolnej półce, po prawej stronie, stały 2 butelki coca-coli?

    ZSMP
    MŁODZIEŻOWE CENTRUM ROZRYWKI
    HUTY KATOWICE
    Dąbrowa Górnicza
    ul. Ząbkowicka 9
    ZPR

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

    Więcej
  • TIP-TOP w Dąbrowie Górniczej

    Wnętrze wygląda eksluzywnie – czy tak było właśnie wewnątrz? Na drzwiach można dostrzec napis TIP-TOP. Warto zwrócić uwagę na liczne wyposażenie typu 'światło-dźwięk’ podwieszone na suficie.

    ZSMP
    MŁODZIEŻOWE CENTRUM ROZRYWKI
    HUTY KATOWICE
    Dąbrowa Górnicza
    ul. Ząbkowicka 9
    ZPR

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

    Więcej
  • TIP-TOP Młodzieżowe Centrum Rozrywki

    Wnętrze dyskoteki TIP-TOP.

    ZSMP
    MŁODZIEŻOWE CENTRUM ROZRYWKI
    HUTY KATOWICE
    Dąbrowa Górnicza
    ul. Ząbkowicka 9
    ZPR

    Pierwsze urządzenie z lewej – widać kowboja i strzelbę zamontowaną w uchwycie. Środkowe – symulator jazdy na nartach. Jak działał automat po prawej stronie – SKY FIGHTER. Przy samej ścianie można zauważyć pszczołę ustawioną na platformie.

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

    Więcej
  • Automaty TIP-TOP

    Wnętrze dyskoteki TIP-TOP.

    ZSMP
    MŁODZIEŻOWE CENTRUM ROZRYWKI
    HUTY KATOWICE
    Dąbrowa Górnicza
    ul. Ząbkowicka 9
    ZPR

    Czy ktoś pamięta jak działały te maszyny?

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

    Więcej
  • TIP-TOP w Dąbrowie Górniczej

    Niezwykłe materiały lokalu o nazwie TIP-TOP. Na szybach napisy: DYSKOTEKA, DISC CLUB, COCKTAIL BAR.

    ZSMP
    MŁODZIEŻOWE CENTRUM ROZRYWKI
    HUTY KATOWICE
    Dąbrowa Górnicza
    ul. Ząbkowicka 9
    ZPR

    Podziękowania dla www.architekt.bedzin.pl za udostępnienie zbiorów.

    Więcej
  • Huta Katowice w budowie

    Reprodukcja pocztówki – Huta Katowice w budowie 1976.

    Podziękowania dla p. Agnieszki Ligęzy za udostępnienie prywatnego archiwum.

    Więcej
  • 11 powieszonych w Strzemieszycach

    Obwieszczenie zostało wydrukowane z języku niemieckim i polskim.

    W dniu 19-go listopada 1943 około godz. 20.30 został w Strzemieszycach powiat Bendzin, nadwachmistrz żandarmerii Ernest Bergmann przez polskich bandytów zastrzelony. Dochodzenia wykazały, że sprawcę należy szukać w polskich tajnych organizaciach. Celem zadośćuczynienia za dokonaną zbrodnię i dla ostrzegania wszystkich członków tajnych organizacji, zostali dziś następujące polscy bandyci publicznie na szubienicy straceni:

    1. Józef Wójcik – ur. 15.3.1917 w Ociensenki, ostatnio zamieszk. w Czeladzi,
    2. Stefan Czech – ur. 20.7.1889 w Bendzienie i tamże też ostatnio zamieszkały,
    3. Jan Sopalak – ur. 17.9.1905 w Sosnowcu, ostatnio zamieszk. w Piaskach, pow. Bendzin,
    4. Tadeusz Zarzycki – ur. 24.9.1923 w Kamesnice, pow. Żywiec, ostatnio zamieszk. w Szary,
    5. Czesław Korzonkiewicz – ur. 22.5.1922 w Tshanietz, pow. Bielsko, ostatnio zam. w Kobiernicach
    6. Władysław Pobiega – ur. 6.12.1901 w Sieradzicach, powiat Pinczow/OO., ost. zamieszkały w Piaskach, pow. Bendzin,
    7. Stanisław Wojciechowski – ur. 8.5.1911 w Czeladzi i tamże też ostatnio zamieszkały,
    8. Stanisław Bogucki – ur. 16.11.1887 w Proszowicach, pow. Miechów/OO, ost. zam. w Czeladzi,
    9. Jan Janusiński – ur. 1.1.1894 w Skowronach powiat Pinczow/OO., ostatnio zamieszkały w Piaskach, powiat Bendzin
    10. Stanisław Faska – ur. 8.11.1909 w Czeladzi i tam też ostatnio zamieszkały,
    11. Roman Wywiał – ur. 9.2.1899 w Słaboszowie, pow. Miechow/OO., ost. zam. w Bendzinie.

    Jeszcze raz zwraca się uwagę, że podobne zbrodnie ze wszelką bezwzględnością i surowością karanę zostaną. Władzom są znane cały szerek polaków, którzy podobne zbrodnie przez przynależność do konspyratywnych polskich grup popierają i wogóle przez to umożliwiają. Wymienione osoby muszą w przyszłości liczyć, że i oni przy przeprowadzeniu sprawach odwetowych pociagnięci zostaną do surowej odpowiedzialności. Natomaist chętni do odbudowy polacy mogą zawsze na ochronę władz niemieckich liczyć.

    Bendzin, dnia 26-go listopada 1943
    Starosta pow. bendzinskiego

    Podziękowania dla Muzeum Miejskiego „Sztygarka” za udostępnienie zbiorów.

    Więcej
  • Niemieckie obwieszczenie o 11 powieszonych

    Tłumaczenie z polskiej wersji obwieszczenia:

    W dniu 19-go listopada 1943 około godz. 20.30 został w Strzemieszycach powiat Bendzin, nadwachmistrz żandarmerii Ernest Bergmann przez polskich bandytów zastrzelony. Dochodzenia wykazały, że sprawcę należy szukać w polskich tajnych organizaciach. Celem zadośćuczynienia za dokonaną zbrodnię i dla ostrzegania wszystkich członków tajnych organizacji, zostali dziś następujące polscy bandyci publicznie na szubienicy straceni:

    1. Józef Wójcik – ur. 15.3.1917 w Ociensenki, ostatnio zamieszk. w Czeladzi,
    2. Stefan Czech – ur. 20.7.1889 w Bendzienie i tamże też ostatnio zamieszkały,
    3. Jan Sopalak – ur. 17.9.1905 w Sosnowcu, ostatnio zamieszk. w Piaskach, pow. Bendzin,
    4. Tadeusz Zarzycki – ur. 24.9.1923 w Kamesnice, pow. Żywiec, ostatnio zamieszk. w Szary,
    5. Czesław Korzonkiewicz – ur. 22.5.1922 w Tshanietz, pow. Bielsko, ostatnio zam. w Kobiernicach
    6. Władysław Pobiega – ur. 6.12.1901 w Sieradzicach, powiat Pinczow/OO., ost. zamieszkały w Piaskach, pow. Bendzin,
    7. Stanisław Wojciechowski – ur. 8.5.1911 w Czeladzi i tamże też ostatnio zamieszkały,
    8. Stanisław Bogucki – ur. 16.11.1887 w Proszowicach, pow. Miechów/OO, ost. zam. w Czeladzi,
    9. Jan Janusiński – ur. 1.1.1894 w Skowronach powiat Pinczow/OO., ostatnio zamieszkały w Piaskach, powiat Bendzin
    10. Stanisław Faska – ur. 8.11.1909 w Czeladzi i tam też ostatnio zamieszkały,
    11. Roman Wywiał – ur. 9.2.1899 w Słaboszowie, pow. Miechow/OO., ost. zam. w Bendzinie.

    Jeszcze raz zwraca się uwagę, że podobne zbrodnie ze wszelką bezwzględnością i surowością karanę zostaną. Władzom są znane cały szerek polaków, którzy podobne zbrodnie przez przynależność do konspyratywnych polskich grup popierają i wogóle przez to umożliwiają. Wymienione osoby muszą w przyszłości liczyć, że i oni przy przeprowadzeniu sprawach odwetowych pociagnięci zostaną do surowej odpowiedzialności. Natomaist chętni do odbudowy polacy mogą zawsze na ochronę władz niemieckich liczyć.

    Bendzin, dnia 26-go listopada 1943
    Starosta pow. bendzinskiego

    Podziękowania dla Muzeum Miejskiego „Sztygarka” za udostępnienie zbiorów.

    Więcej
  • Autobusy przy Placu Wolności

    Na tabliczce można odczytać nazwę Plac Wolności. Poniżej informacja przesłana przez Wojtka Bańskiego nt. autobusów: „na drugim planie moim zdaniem to Mavag. Zanim Ikarus stał się największą na świecie firmą produkującą autobusy sprzedawał swoje wyroby pod logiem Mavag. Pod koniec lat 40tych rozpoczęto produkcję typu Tr5. Na początku oznaczanego własnie jako Mavag a potem już pod nazwą Ikarus. Autobus posiadał konstrukcję ramową, dwoje drzwi harmonijkowych sterowanych pneumatycznie (było to jedno z pierwszych takich rozwiązań) oraz wydzieloną całkowicie kabinę kierowcy. Charakterystyczna, oddzielona od kierowcy przestrzeń pasażerska posiadała 24 miejsca siedzące. Na tylnym zwisie podłoga była nieco obniżona i tam znajdowała się spora przestrzeń dla stojacych pasażerów. Autobusy były bardzo hałaśliwe. Konstrukcja była jednak bardzo wytrzymała – wozy wytrzymywały ponad 10 lat służby co było wielkim osiągnięciem w tamtym okresie. Mavagi trafiały prawie do wszystkich miast w naszym kraju. Były w zasadzie pierwszym miejskim autobusem jaki otrzymywały przedsiębiorstwa. Dopiero rozpoczęcie produkcji krajowych Sanów i Jelczy na licencji Skody powstrzymało napływ węgierskich autobusów. Model Tr5 jest jedną z najbardziej zapomnianych konstrukcji. Mimo dużej liczby wyprodukowanych autobusów na całym świecie nie ma ani jednego zachowanego egzemplarza. Również niewielka liczba zdjęć utrudnia pełne odkrycie tego autobusu.
     
    – ten na pierwszym planie – to Ikarus 620. Węgierski dziewięciometrowy autobu z fabryki Ikarusa, produkowany od 1960 roku. Autobus posiadał dwoje czteroskrzydłowych drzwi otwieranych i zamykanych automatycznie ze stanowiska kierowcy. Przedział pasażerski, oddzielony był od kabiny kierowcy ścianką działową. Dzięki temu rozwiązaniu wnętrze dla podróżujących zostało trochę wyciszone. Kabina kierowcy posiadała dwa fotele oddzielone od siebie pokrywą silnika. Fotel dla kierowcy posiadał dodatkowo regulacje w płaszczyźnie pionowej i poziomej. Kabina miała własne ogrzewanie dzięki specjalnej nagrzewnicy umieszczonej pod tablicą rozdzielczą, przed drugim fotelem. Za pomocą dźwigni sterującej była również możliwość otworzenia klapek w celu odmrażania przedniej szyby. Wentylacja kabiny mogła odbywać się dzięki czołowym wlotom powietrza, małej klapie wentylacyjnej w dachu oraz opuszczanym szybom w obu drzwiach.

    Na bocznych burtach widoczne napisy: Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Katowice.”

    Podziękowania dla Dariusza W. Nelle za udostępnienie prywatnego archiwum.

     

    Więcej
  • Relizujemy uchwały VI zjazdu PZPR

    Na fasadzie pałacu napis:

    REALIZUJEMY UCHWAŁY VI ZJAZDU PZPR

    Podziękowania dla Dariusza W. Nelle za udostępnienie prywatnego archiwum.

     

    Więcej
  • PKZ

    Widok na dąbrowski pałac w 1959 roku. Ulica Królowej Jadwigi jeszcze bez asfaltu a na tabliczce po prawej stronie można odczytać: UWAGA… Nie było wtedy jeszcze ronda a na jego miejscu funkcjonował skwer z ławkami. Obok schodów drzewo, które przetrwało kilka następnych dziesięcioleci.

    Podziękowania dla Dariusza W. Nelle za udostępnienie prywatnego archiwum.

     

    Więcej
  • Dom Łatowej za PKZ

    Dom niskiej zabudowy, który istniał jeszcze w 1960 roku. Opis z kolekcji Włodziemierza Starościaka: „Dom Łatowej”. Zdjęcie to zostało wykorzystane do wydruku jednej z dąbrowskich pocztówek (i późniejszego redruku przez Dziennik Zachodni).

    Podziękowania dla Dariusza W. Nelle za udostępnienie prywatnego archiwum.

     

    Więcej
  • Budowa wieżowców przy Kościuszki

    Stare i nowe… Wśród kilku starych domów wyrastają wieżowce przy ul. Kościuszki.

    Marta Celniaszek zwróciła uwagę, że to mogą być wieżowce przy Królowej Jadwigi – porównałem same bloki i są identyczne. Ta sama ilość pięter, okien, ich rozkład, nadbudówki na dachach. Perspektywa przemawia nieco bardziej za ul. Kościuszki. Otrzymałem kilkadziesiąt informacji o tym zdjęciu. To zdecydowanie bloki przy ul. Kościuszki. Te przy Królowej Jadwigi nie przy każdym mieszkaniu mają balkon.

    Podziękowania dla Rodziny śp. Włodzimierza Starościaka, która udostępniła jego kolekcję oraz dla Mai Szwedzińskiej za koordynację przekazania archiwum.

     

    Więcej

Wyszukiwaniew naszej bazie

Nawiguj klikając na trójkąty poniżej

♦ - wpis encyklopedyczny

Losowy memoriał

Więcej

Nasza baza 

7564 - skany

174 - wpisy encyklopedyczne

398 - dawne artykuły prasowe

Współpraca

Muzeum

Forum

Dawna Dąbrowa

menu
zamknij