Posiadasz zdjęcia z Dąbrowy Górniczej?


Zapraszam do kontaktu wszystkie osoby, które mają jakiekolwiek dąbrowskie archiwalia. Zachęcam również do kontaktu tych z Państwa, którzy mają wiedzę o firmach, osobach, stowarzyszeniach etc. z naszego miasta. Mechanizm strony umożliwia samodzielne dodawanie informacji. Każdy może zostać Redaktorem Dawnej Dąbrowy !




Więcej

Ostatnio dodane

  • Dworzec w Strzemieszycach

    Nie byłem pewny ale po porównaniu z innymi zdjęciami, okazało się, że w tle jest nie istniejący już dworzec Dąbrowa Górnicza – Strzemieszyce.

    Podziękowania dla Sławka Kartonika za udostępnienie prywatnego archiwum.

    Więcej
  • Strzemieszyce - listonosz

    Fotografia przedstawiająca strzemieszyckiego listonosza – który dom jest w tle?

    Podziękowania dla Sławka Kartonika za udostępnienie prywatnego archiwum.

    Więcej
  • Nieznana przychodnia

    Fotografia, która spędza wielu osobom sen z powiek… mimo kilkunastu porównań ze współczesnymi budynkami nie znaleźliśmy 100% potwierdzenia, co do lokalizacji. Dużo wskazuje na to, że to Dąbrowa Górnicza. Kształt budynku sugeruje przychodnię lub jakieś zabudowania szpitalne. Dodatkowo w dolnej części fotografii wyróżnia się fragment czepka pielęgniarskiego.

    Zdjęcie udostępnił Grzegorz Kryczka – dziękuję.

    Więcej
  • Kielich w kształcie kwiatu

    Kielich został wytworzony w Hucie Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Najprawdopodobniej wzór jak i produkcja pochodzi z czasów PRL-u.

    Stopa, trzon oraz czasza tworzą jedną spójną całość. Stworzone zostały na kształt kielicha kwiatu, z którego na samym szczycie wyłania się gładki kołnierz z pofalowanym rantem.  Na całej powierzchni posiada szlify imitujące strukturę kwiatu.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Kielich w kształcie kwiatu

    Kielich został wytworzony w Hucie Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Najprawdopodobniej wzór jak i produkcja pochodzi z czasów PRL-u.

    Stopa, trzon oraz czasza tworzą jedną spójną całość. Stworzone zostały na kształt kielicha kwiatu, z którego na samym szczycie wyłania się gładki kołnierz z pofalowanym rantem.  Na całej powierzchni posiada szlify imitujące strukturę kwiatu.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Kielich w kształcie kwiatu

    Kielich został wytworzony w Hucie Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Najprawdopodobniej wzór jak i produkcja pochodzi z czasów PRL-u.

    Stopa, trzon oraz czasza tworzą jedną spójną całość. Stworzone zostały na kształt kielicha kwiatu, z którego na samym szczycie wyłania się gładki kołnierz z pofalowanym rantem.  Na całej powierzchni posiada szlify imitujące strukturę kwiatu.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Kurs pisania na maszynie

    Na grupowej fotografii spora rzesza pań i dwóch mężczyzn (czyżby prowadzący zajęcia był tuż przy tablicy?). Dziewczynki trzymają pamiątkową tablicę:

    ABSOLWENTKI
    IX KURSU STENOGRAFII syst. POLIŃSKIEGO
    PISANIA NA MASZYNACH ORAZ
    ZAGADNIEŃ SPOŁECZNYCH PRZY
    ZWIĄZKU MŁODZIEŻY POLSKIEJ
    W DĄBROWIE GÓRN.
    OD 4.IX.1950 r.
    DO 17.VI1951 r.

    Czy ktoś poznaje budynek w tle?

    Więcej
  • Ocenzurowana koperta

    Koperta listu poleconego, zaadresowanego z Dąbrowy Górniczej do Warszawy. Warto zwrócić uwagę na dwie pieczęcie:

    URZĄD CENZURY
    oraz
    OCENZUROWANO

    List został wysłany najprawdopodobniej w 1982 roku.

    Więcej
  • Paterka z paskami

    Paterka została wykonana w Hucie Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Prawdopodobnie jest to projekt i produkcja z czasów PRL-u. Co prawda w katalogu Huty z 1910 roku występuje dość podobny projekt pod numerem  1171, jednak jest to na tyle nieskomplikowany wzór że dość ciężko doszukiwać się tu silnych powiązań z starymi projektami.

    Stopa stanowi integralną część trzonku, nie są zdobione. Patera posiada symetrycznie ułożone sześciokrotne podłużne szlify na czaszy. Rant pofalowany, zaznaczony w miejscu zakończenia szlifu.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Paterka z paskami

    Paterka została wykonana w Hucie Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Prawdopodobnie jest to projekt i produkcja z czasów PRL-u. Co prawda w katalogu Huty z 1910 roku występuje dość podobny projekt pod numerem  1171, jednak jest to na tyle nieskomplikowany wzór że dość ciężko doszukiwać się tu silnych powiązań z starymi projektami.

    Stopa stanowi integralną część trzonku, nie są zdobione. Patera posiada symetrycznie ułożone sześciokrotne podłużne szlify na czaszy. Rant pofalowany, zaznaczony w miejscu zakończenia szlifu.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Paterka z paskami

    Paterka została wykonana w Hucie Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Prawdopodobnie jest to projekt i produkcja z czasów PRL-u. Co prawda w katalogu Huty z 1910 roku występuje dość podobny projekt pod numerem  1171, jednak jest to na tyle nieskomplikowany wzór że dość ciężko doszukiwać się tu silnych powiązań z starymi projektami.

    Stopa stanowi integralną część trzonku, nie są zdobione. Patera posiada symetrycznie ułożone sześciokrotne podłużne szlify na czaszy. Rant pofalowany, zaznaczony w miejscu zakończenia szlifu. Niestety przedmiot został przekrzywiony w momencie wykonywania zdjęcia i nie ma już możliwości jego poprawy.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Kielich nr 1174

    Wzór obecny na pucharku możemy znaleźć w katalogu Huty Szkła Gospodarczego z 1910 roku pod numerem 1174. Wszystkie wariacje zawarte w katalogu mają jednak o wiele wyższe ranty czaszy, co sugeruje że ten konkretny przedmiot jest PRL-owską wariacją przedwojennego projektu.

    Stopa stanowi integralną część trzonu, który u podstawy czaszy rozwidla się na wzór symetrycznego, 8 ramiennego kwiatu – doskonale widocznego podczas spoglądania na kielich z góry. Sama czasza jest ozdobiona symetrycznym szlifem w kształcie plastra miodu. Rant czaszy jest pofalowany.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Kielich nr 1174

    Wzór obecny na pucharku możemy znaleźć w katalogu Huty Szkła Gospodarczego z 1910 roku pod numerem 1174. Wszystkie wariacje zawarte w katalogu mają jednak o wiele wyższe ranty czaszy, co sugeruje że ten konkretny przedmiot jest PRL-owską wariacją przedwojennego projektu.

    Stopa stanowi integralną część trzonu, który u podstawy czaszy rozwidla się na wzór symetrycznego, 8 ramiennego kwiatu – doskonale widocznego podczas spoglądania na kielich z góry. Sama czasza jest ozdobiona symetrycznym szlifem w kształcie plastra miodu. Rant czaszy jest pofalowany.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Kielich nr 1174

    Wzór obecny na pucharku możemy znaleźć w katalogu Huty Szkła Gospodarczego z 1910 roku pod numerem 1174. Wszystkie wariacje zawarte w katalogu mają jednak o wiele wyższe ranty czaszy, co sugeruje że ten konkretny przedmiot jest PRL-owską wariacją przedwojennego projektu.

    Stopa stanowi integralną część trzonu, który u podstawy czaszy rozwidla się na wzór symetrycznego, 8 ramiennego kwiatu – doskonale widocznego podczas spoglądania na kielich z góry. Sama czasza jest ozdobiona symetrycznym szlifem w kształcie plastra miodu. Rant czaszy jest pofalowany.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Patera z poziomkami

    Tym razem dość lekki projekt patery produkcji Huty Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Jej lustro zdobi wręcz bajkowy wzór łączki z kwiatkami, poziomkami i motylami. Trzon stanowi integralną część ze stopą, znajdują się na nich delikatne ozdoby nawiązujące tematyką do lustra. Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Projektant nieznany, szkło bezbarwne. Ten konkretny egzemplarz jest wykonany wadliwie, lustro jest przytwierdzone krzywo do trzonu. Uświadamia nas to, iż mimo iż te rzeczy są piękne i wyjątkowe, to jednak nadal jest to masowa produkcja.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Patera z poziomkami

    Tym razem dość lekki projekt patery produkcji Huty Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Jej lustro zdobi wręcz bajkowy wzór łączki z kwiatkami, poziomkami i motylami. Trzon stanowi integralną część ze stopą, znajdują się na nich delikatne ozdoby nawiązujące tematyką do lustra. Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Projektant nieznany, szkło bezbarwne. Ten konkretny egzemplarz jest wykonany wadliwie, lustro jest przytwierdzone krzywo do trzonu. Uświadamia nas to, iż mimo iż te rzeczy są piękne i wyjątkowe, to jednak nadal jest to masowa produkcja.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Fitzner Gamper - świadectwo

    Dokument z duszą, wystawiony we wrześniu 1922 roku. Fragmenty:

    FABRYKA W DĄBROWIE:
    Fabryka Maszyn
    i Odlewnia Żeliwa.

    Adres telegraficzny: „FITZGAM”
    Sosnowice, wzgl. Dąbrowa

    Wszelkie ładunki dla naszej fabryki w Sosnowicach należy adresować na naszą firmę do stacyi Będzin, a dla fabryki w Dąbrowie – do Stacyi Dąbrowa.

    GRAND PRIX
    NA WYSTAWIE WSZECHŚWIATOWEJ
    W PARYŻU 1900 r.

    NAJWYŻSZA NAGRODA
    NA WYSTAWIE W N. NOWOGRODZIE
    W 1896 ROKU.

    SPÓŁKA AKCYJNA
    ZAKŁADÓW KOTLARSKICH I MECHANICZNYCH
    „W. FITZNER i K. GAMPER”
    Dąbrowa dn. w września 1922
    Niniejszym zaświadczamy, że Stanisław Sliwakowski pracował w naszej fabryce jako uczeń ślusarski od dnia 3-go lipca r.b. do dnia 23 sierpnia 1933 roku.

    Pieczątka:
    Spółka Akcyjna Zakładów Kotlarskich i Mechanicznych
    „W. Fitzner i K. Gamper”
    Dąbrowska Fabryka Maszyn i Odlewnia Żeliwa

    Więcej
  • Szklana ryba

    Szklana ryba jest nieodzownym elementem każdego PRL-owskiego telewizora. Znajdziemy ją w tysiącach kolorów, kształtów, rozmiarach. Ze względu na popularność wytwarzała je niemal każda huta szkła. Prawdopodobnie takie ryby powstawały również i u nas w Hucie Szkła Artystycznego Staszic . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Projektant nieznany. Szkło białe z doklejanymi przeźroczystymi płetwami. Nasza, staszicowska ryba różni się od innych jedną, bardzo istotną rzeczą – ma styl. Większość tego typu form była bardzo różnokolorowa, a ten konkretny egzemplarz jest utrzymany w jednolitej, eleganckiej kolorystyce oraz wykonany z dużą dbałością o szczegóły.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Wazon "z oczkiem"

    Wazon produkcji Huty Szkła Gospodarczego Ząbkowice . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Projektant nieznany, szkło bezbarwne. Wazon rozszerza się ku górze, szyjka jest niesymetryczna. Pod odpowiednim kątem powoduje to złudzenie pustego, szklanego ucha.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Wazonik

    Wazonik produkcji  Huty Szkła Gospodarczego Ząbkowice  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Ozdobiony jest symetrycznie ułożonym wzorem poczwórnej gwiazdy, której poszczególne pasy są rozdzielone rzędem perełek.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Wazonik

    Wazonik produkcji  Huty Szkła Gospodarczego Ząbkowice  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Ozdobiony jest symetrycznie ułożonym wzorem poczwórnej gwiazdy, której poszczególne pasy są rozdzielone rzędem perełek.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Misa ozdobna

    Misa produkcji Huty Szkła Artystycznego Staszic , pododdziału Ząbkowickiej Huty Szkła Gospodarczego  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Jest to najprawdopodobniej projekt Ludwika Fiedorowicza. Stopa jest bezbarwna, powierzchnia misy barwiona na biało. Od spodu jest ozdobiona symetrycznie ułożonymi, przeźroczystymi ornamentami. Rant prosty.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Misa ozdobna

    Misa produkcji Huty Szkła Artystycznego Staszic , pododdziału Ząbkowickiej Huty Szkła Gospodarczego  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Jest to najprawdopodobniej projekt Ludwika Fiedorowicza. Stopa jest bezbarwna, powierzchnia misy barwiona na biało. Od spodu jest ozdobiona symetrycznie ułożonymi, przeźroczystymi ornamentami. Rant prosty.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Misa ozdobna

    Misa produkcji Huty Szkła Artystycznego Staszic , pododdziału Ząbkowickiej Huty Szkła Gospodarczego  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Jest to najprawdopodobniej projekt Ludwika Fiedorowicza. Stopa jest bezbarwna, powierzchnia misy barwiona na biało. Od spodu jest ozdobiona symetrycznie ułożonymi, przeźroczystymi ornamentami. Rant prosty.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Wazon prosty

    Wazon produkcji Huty Szkła Artystycznego Staszic ,  pododdziału Ząbkowickiej Huty Szkła Gospodarczego  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Jest to najprawdopodobniej projekt Ludwika Fiedorowicza. Stopa jest bezbarwna, a reszta przedmiotu biała. Wazon zwęża się od dołu, mniej więcej w 2/3 wysokości znajduje się bezbarwna obręcz, część nad obręczą ma kształt kieliszka. Rant prosty.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Wazon prosty

    Wazon produkcji Huty Szkła Artystycznego Staszic ,  pododdziału Ząbkowickiej Huty Szkła Gospodarczego  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Jest to najprawdopodobniej projekt Ludwika Fiedorowicza. Stopa jest bezbarwna, a reszta przedmiotu biała. Wazon zwęża się od dołu, mniej więcej w 2/3 wysokości znajduje się bezbarwna obręcz, część nad obręczą ma kształt kieliszka. Rant prosty.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Wazon prosty

    Wazon produkcji Huty Szkła Artystycznego Staszic ,  pododdziału Ząbkowickiej Huty Szkła Gospodarczego  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Jest to najprawdopodobniej projekt Ludwika Fiedorowicza. Stopa jest bezbarwna, a reszta przedmiotu biała. Wazon zwęża się od dołu, mniej więcej w 2/3 wysokości znajduje się bezbarwna obręcz, część nad obręczą ma kształt kieliszka. Rant prosty.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Świecznik Meksykana

    Meksykanka, zaraz obok Karolinki, jest najbardziej pożądanym projektem Huty Szkła Gospodarczego w Ząbkowicach.  Na zdjęciu widać jej zieloną wersję na tle HSG.

    Jej wymiary: wysokość 19,5 cm, średnica podstawy 8 cm.

    Opis przedmiotu

    Za udostępnienie zdjęć dziękuje Karolinie Kot(szkieletek).

    Więcej
  • Świecznik Meksykana

    Meksykanka, zaraz obok Karolinki, jest najbardziej pożądanym projektem Huty Szkła Gospodarczego w Ząbkowicach.  Na zdjęciu widać jej zieloną wersję na tle HSG.

    Jej wymiary: wysokość 19,5 cm, średnica podstawy 8 cm.

    Opis przedmiotu

    Za udostępnienie zdjęć dziękuje Karolinie Kot(szkieletek).

    Więcej
  • Świecznik Meksykana

    Meksykanka, zaraz obok Karolinki, jest najbardziej pożądanym projektem Huty Szkła Gospodarczego w Ząbkowicach.  Na zdjęciu widać jej miodową wersję.

    Jej wymiary: wysokość 19,5 cm, średnica podstawy 8 cm.

    Opis przedmiotu

    Za udostępnienie zdjęć dziękuje pani Beacie Grabarczyk.

    Więcej

Wyszukiwaniew naszej bazie

Nawiguj klikając na trójkąty poniżej

♦ - wpis encyklopedyczny

Losowy memoriał

Więcej

Nasza baza 

7573 - skany

175 - wpisy encyklopedyczne

399 - dawne artykuły prasowe

Współpraca

Muzeum

Forum

Dawna Dąbrowa

menu
zamknij