Posiadasz zdjęcia z Dąbrowy Górniczej?


Zapraszam do kontaktu wszystkie osoby, które mają jakiekolwiek dąbrowskie archiwalia. Zachęcam również do kontaktu tych z Państwa, którzy mają wiedzę o firmach, osobach, stowarzyszeniach etc. z naszego miasta. Mechanizm strony umożliwia samodzielne dodawanie informacji. Każdy może zostać Redaktorem Dawnej Dąbrowy !




Więcej

Ostatnio dodane

  • Paterka z paskami

    Paterka została wykonana w Hucie Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Prawdopodobnie jest to projekt i produkcja z czasów PRL-u. Co prawda w katalogu Huty z 1910 roku występuje dość podobny projekt pod numerem  1171, jednak jest to na tyle nieskomplikowany wzór że dość ciężko doszukiwać się tu silnych powiązań z starymi projektami.

    Stopa stanowi integralną część trzonku, nie są zdobione. Patera posiada symetrycznie ułożone sześciokrotne podłużne szlify na czaszy. Rant pofalowany, zaznaczony w miejscu zakończenia szlifu.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Paterka z paskami

    Paterka została wykonana w Hucie Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Prawdopodobnie jest to projekt i produkcja z czasów PRL-u. Co prawda w katalogu Huty z 1910 roku występuje dość podobny projekt pod numerem  1171, jednak jest to na tyle nieskomplikowany wzór że dość ciężko doszukiwać się tu silnych powiązań z starymi projektami.

    Stopa stanowi integralną część trzonku, nie są zdobione. Patera posiada symetrycznie ułożone sześciokrotne podłużne szlify na czaszy. Rant pofalowany, zaznaczony w miejscu zakończenia szlifu.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Paterka z paskami

    Paterka została wykonana w Hucie Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Prawdopodobnie jest to projekt i produkcja z czasów PRL-u. Co prawda w katalogu Huty z 1910 roku występuje dość podobny projekt pod numerem  1171, jednak jest to na tyle nieskomplikowany wzór że dość ciężko doszukiwać się tu silnych powiązań z starymi projektami.

    Stopa stanowi integralną część trzonku, nie są zdobione. Patera posiada symetrycznie ułożone sześciokrotne podłużne szlify na czaszy. Rant pofalowany, zaznaczony w miejscu zakończenia szlifu. Niestety przedmiot został przekrzywiony w momencie wykonywania zdjęcia i nie ma już możliwości jego poprawy.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Kielich nr 1174

    Wzór obecny na pucharku możemy znaleźć w katalogu Huty Szkła Gospodarczego z 1910 roku pod numerem 1174. Wszystkie wariacje zawarte w katalogu mają jednak o wiele wyższe ranty czaszy, co sugeruje że ten konkretny przedmiot jest PRL-owską wariacją przedwojennego projektu.

    Stopa stanowi integralną część trzonu, który u podstawy czaszy rozwidla się na wzór symetrycznego, 8 ramiennego kwiatu – doskonale widocznego podczas spoglądania na kielich z góry. Sama czasza jest ozdobiona symetrycznym szlifem w kształcie plastra miodu. Rant czaszy jest pofalowany.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Kielich nr 1174

    Wzór obecny na pucharku możemy znaleźć w katalogu Huty Szkła Gospodarczego z 1910 roku pod numerem 1174. Wszystkie wariacje zawarte w katalogu mają jednak o wiele wyższe ranty czaszy, co sugeruje że ten konkretny przedmiot jest PRL-owską wariacją przedwojennego projektu.

    Stopa stanowi integralną część trzonu, który u podstawy czaszy rozwidla się na wzór symetrycznego, 8 ramiennego kwiatu – doskonale widocznego podczas spoglądania na kielich z góry. Sama czasza jest ozdobiona symetrycznym szlifem w kształcie plastra miodu. Rant czaszy jest pofalowany.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Kielich nr 1174

    Wzór obecny na pucharku możemy znaleźć w katalogu Huty Szkła Gospodarczego z 1910 roku pod numerem 1174. Wszystkie wariacje zawarte w katalogu mają jednak o wiele wyższe ranty czaszy, co sugeruje że ten konkretny przedmiot jest PRL-owską wariacją przedwojennego projektu.

    Stopa stanowi integralną część trzonu, który u podstawy czaszy rozwidla się na wzór symetrycznego, 8 ramiennego kwiatu – doskonale widocznego podczas spoglądania na kielich z góry. Sama czasza jest ozdobiona symetrycznym szlifem w kształcie plastra miodu. Rant czaszy jest pofalowany.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Patera z poziomkami

    Tym razem dość lekki projekt patery produkcji Huty Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Jej lustro zdobi wręcz bajkowy wzór łączki z kwiatkami, poziomkami i motylami. Trzon stanowi integralną część ze stopą, znajdują się na nich delikatne ozdoby nawiązujące tematyką do lustra. Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Projektant nieznany, szkło bezbarwne. Ten konkretny egzemplarz jest wykonany wadliwie, lustro jest przytwierdzone krzywo do trzonu. Uświadamia nas to, iż mimo iż te rzeczy są piękne i wyjątkowe, to jednak nadal jest to masowa produkcja.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Patera z poziomkami

    Tym razem dość lekki projekt patery produkcji Huty Szkła Gospodarczego Ząbkowice. Jej lustro zdobi wręcz bajkowy wzór łączki z kwiatkami, poziomkami i motylami. Trzon stanowi integralną część ze stopą, znajdują się na nich delikatne ozdoby nawiązujące tematyką do lustra. Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Projektant nieznany, szkło bezbarwne. Ten konkretny egzemplarz jest wykonany wadliwie, lustro jest przytwierdzone krzywo do trzonu. Uświadamia nas to, iż mimo iż te rzeczy są piękne i wyjątkowe, to jednak nadal jest to masowa produkcja.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Fitzner Gamper - świadectwo

    Dokument z duszą, wystawiony we wrześniu 1922 roku. Fragmenty:

    FABRYKA W DĄBROWIE:
    Fabryka Maszyn
    i Odlewnia Żeliwa.

    Adres telegraficzny: „FITZGAM”
    Sosnowice, wzgl. Dąbrowa

    Wszelkie ładunki dla naszej fabryki w Sosnowicach należy adresować na naszą firmę do stacyi Będzin, a dla fabryki w Dąbrowie – do Stacyi Dąbrowa.

    GRAND PRIX
    NA WYSTAWIE WSZECHŚWIATOWEJ
    W PARYŻU 1900 r.

    NAJWYŻSZA NAGRODA
    NA WYSTAWIE W N. NOWOGRODZIE
    W 1896 ROKU.

    SPÓŁKA AKCYJNA
    ZAKŁADÓW KOTLARSKICH I MECHANICZNYCH
    „W. FITZNER i K. GAMPER”
    Dąbrowa dn. w września 1922
    Niniejszym zaświadczamy, że Stanisław Sliwakowski pracował w naszej fabryce jako uczeń ślusarski od dnia 3-go lipca r.b. do dnia 23 sierpnia 1933 roku.

    Pieczątka:
    Spółka Akcyjna Zakładów Kotlarskich i Mechanicznych
    „W. Fitzner i K. Gamper”
    Dąbrowska Fabryka Maszyn i Odlewnia Żeliwa

    Więcej
  • Szklana ryba

    Szklana ryba jest nieodzownym elementem każdego PRL-owskiego telewizora. Znajdziemy ją w tysiącach kolorów, kształtów, rozmiarach. Ze względu na popularność wytwarzała je niemal każda huta szkła. Prawdopodobnie takie ryby powstawały również i u nas w Hucie Szkła Artystycznego Staszic . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Projektant nieznany. Szkło białe z doklejanymi przeźroczystymi płetwami. Nasza, staszicowska ryba różni się od innych jedną, bardzo istotną rzeczą – ma styl. Większość tego typu form była bardzo różnokolorowa, a ten konkretny egzemplarz jest utrzymany w jednolitej, eleganckiej kolorystyce oraz wykonany z dużą dbałością o szczegóły.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Wazon "z oczkiem"

    Wazon produkcji Huty Szkła Gospodarczego Ząbkowice . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Projektant nieznany, szkło bezbarwne. Wazon rozszerza się ku górze, szyjka jest niesymetryczna. Pod odpowiednim kątem powoduje to złudzenie pustego, szklanego ucha.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Wazonik

    Wazonik produkcji  Huty Szkła Gospodarczego Ząbkowice  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Ozdobiony jest symetrycznie ułożonym wzorem poczwórnej gwiazdy, której poszczególne pasy są rozdzielone rzędem perełek.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Wazonik

    Wazonik produkcji  Huty Szkła Gospodarczego Ząbkowice  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Ozdobiony jest symetrycznie ułożonym wzorem poczwórnej gwiazdy, której poszczególne pasy są rozdzielone rzędem perełek.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Misa ozdobna

    Misa produkcji Huty Szkła Artystycznego Staszic , pododdziału Ząbkowickiej Huty Szkła Gospodarczego  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Jest to najprawdopodobniej projekt Ludwika Fiedorowicza. Stopa jest bezbarwna, powierzchnia misy barwiona na biało. Od spodu jest ozdobiona symetrycznie ułożonymi, przeźroczystymi ornamentami. Rant prosty.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Misa ozdobna

    Misa produkcji Huty Szkła Artystycznego Staszic , pododdziału Ząbkowickiej Huty Szkła Gospodarczego  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Jest to najprawdopodobniej projekt Ludwika Fiedorowicza. Stopa jest bezbarwna, powierzchnia misy barwiona na biało. Od spodu jest ozdobiona symetrycznie ułożonymi, przeźroczystymi ornamentami. Rant prosty.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Misa ozdobna

    Misa produkcji Huty Szkła Artystycznego Staszic , pododdziału Ząbkowickiej Huty Szkła Gospodarczego  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Jest to najprawdopodobniej projekt Ludwika Fiedorowicza. Stopa jest bezbarwna, powierzchnia misy barwiona na biało. Od spodu jest ozdobiona symetrycznie ułożonymi, przeźroczystymi ornamentami. Rant prosty.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Wazon prosty

    Wazon produkcji Huty Szkła Artystycznego Staszic ,  pododdziału Ząbkowickiej Huty Szkła Gospodarczego  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Jest to najprawdopodobniej projekt Ludwika Fiedorowicza. Stopa jest bezbarwna, a reszta przedmiotu biała. Wazon zwęża się od dołu, mniej więcej w 2/3 wysokości znajduje się bezbarwna obręcz, część nad obręczą ma kształt kieliszka. Rant prosty.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Wazon prosty

    Wazon produkcji Huty Szkła Artystycznego Staszic ,  pododdziału Ząbkowickiej Huty Szkła Gospodarczego  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Jest to najprawdopodobniej projekt Ludwika Fiedorowicza. Stopa jest bezbarwna, a reszta przedmiotu biała. Wazon zwęża się od dołu, mniej więcej w 2/3 wysokości znajduje się bezbarwna obręcz, część nad obręczą ma kształt kieliszka. Rant prosty.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Wazon prosty

    Wazon produkcji Huty Szkła Artystycznego Staszic ,  pododdziału Ząbkowickiej Huty Szkła Gospodarczego  . Wzór i produkcja pochodzi z czasów PRL-u. Jest to najprawdopodobniej projekt Ludwika Fiedorowicza. Stopa jest bezbarwna, a reszta przedmiotu biała. Wazon zwęża się od dołu, mniej więcej w 2/3 wysokości znajduje się bezbarwna obręcz, część nad obręczą ma kształt kieliszka. Rant prosty.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Świecznik Meksykana

    Meksykanka, zaraz obok Karolinki, jest najbardziej pożądanym projektem Huty Szkła Gospodarczego w Ząbkowicach.  Na zdjęciu widać jej zieloną wersję na tle HSG.

    Jej wymiary: wysokość 19,5 cm, średnica podstawy 8 cm.

    Opis przedmiotu

    Za udostępnienie zdjęć dziękuje Karolinie Kot(szkieletek).

    Więcej
  • Świecznik Meksykana

    Meksykanka, zaraz obok Karolinki, jest najbardziej pożądanym projektem Huty Szkła Gospodarczego w Ząbkowicach.  Na zdjęciu widać jej zieloną wersję na tle HSG.

    Jej wymiary: wysokość 19,5 cm, średnica podstawy 8 cm.

    Opis przedmiotu

    Za udostępnienie zdjęć dziękuje Karolinie Kot(szkieletek).

    Więcej
  • Świecznik Meksykana

    Meksykanka, zaraz obok Karolinki, jest najbardziej pożądanym projektem Huty Szkła Gospodarczego w Ząbkowicach.  Na zdjęciu widać jej miodową wersję.

    Jej wymiary: wysokość 19,5 cm, średnica podstawy 8 cm.

    Opis przedmiotu

    Za udostępnienie zdjęć dziękuje pani Beacie Grabarczyk.

    Więcej
  • Świecznik Meksykana

    Meksykanka, zaraz obok Karolinki, jest najbardziej pożądanym projektem Huty Szkła Gospodarczego w Ząbkowicach.  Na zdjęciu widać jej miodową wersję.

    Jej wymiary: wysokość 19,5 cm, średnica podstawy 8 cm.

    Opis przedmiotu

    Za udostępnienie zdjęć dziękuje pani Beacie Grabarczyk.

    Więcej
  • Rodzinnie przy ul. 3 Maja

    Często powtarzany kadr – fotograf ustawiał się przy ulicy Sobieskiego i wypatrywał rodzin, którym wykonywał zdjęcie (do odbioru w późniejszym terminie). W tle kamienica na rogu ulic 3 Maja i Sobieskiego. Na widocznym balkonie można zauważyć balustradę, w której wykorzystano symbol Izraela, świecznik zwany menorą. Altana została bodajże opisana w „Widokach z Dąbrowy” ?

    Na odwrocie odręczny zapis:
    Dąbrowa Górn.
    6/rII 37r.

    Więcej
  • Portret z Orientu

    Fotografia nieznanej kobiety z dąbrowskiego atelier ORIENT. Na odwrocie pieczątka z adresem ul. Królowej Jadwigi 1.

    Więcej
  • Świecznik Karolinka

    Jeden z najbardziej charakterystycznych wyrobów Huty Szkła Gospodarczego w Ząbkowicach- świecznik „Karolinka”.

    Jej wymiary to  20,5 x 9,8 cm, śr.: 9,8 cm

    Opis przedmiotu

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Świecznik Karolinka

    Jeden z najbardziej charakterystycznych wyrobów Huty Szkła Gospodarczego w Ząbkowicach- świecznik „Karolinka”.

    Jej wymiary to  20,5 x 9,8 cm, śr.: 9,8 cm

    Opis przedmiotu

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Przycisk do papieru z kwiatkiem

    Przycisk  został wypożyczony jako produkt Huty Szkła Ząbkowice, mam jednak dość spore wątpliwości czy rzeczywiście stamtąd pochodzi. Ktoś może to potwierdzić?

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Przycisk do papieru z kwiatkiem

    Przycisk  został wypożyczony jako produkt Huty Szkła Ząbkowice, mam jednak dość spore wątpliwości czy rzeczywiście stamtąd pochodzi. Ktoś może to potwierdzić?

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej
  • Figurka psa, przycisk do papieru

    Figurka produkcji Ząbkowickiej Huty Szkła Gospodarczego.  Przedmiot oraz wzór najprawdopodobniej pochodzą z czasów PRL-u.

    Autor zdjęcia Krzysztof Kulik (Dąbrowa Budynkami Pisana), podziękowania za pomoc w fotografii szkła dla Oli Małycha i Ewy Sosnowskiej (Fundacja Fabryka Kulturalna).

    Więcej

Wyszukiwaniew naszej bazie

Nawiguj klikając na trójkąty poniżej

♦ - wpis encyklopedyczny

Losowy memoriał

Więcej

Nasza baza 

7565 - skany

175 - wpisy encyklopedyczne

398 - dawne artykuły prasowe

Współpraca

Muzeum

Forum

Dawna Dąbrowa

menu
zamknij